مشترک گرامی، با پرداخت غیر حضوری بهای برق مصرفی خود، در هزینه و زمان صرفه جویی نمایید. متقاضیان و مشترکین محترم : جهت تسهیل در دریافت خدمات انشعاب برق، به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه فرمایید. کلیه مشترکین خانگی از تاریخ 1393/1/1 به استناد بند "ج" تبصره 15 قانون بودجه کل کشور مشمول خدمات بیمه مشترکین برق می باشند.
منو اصلی
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 357
 بازدید امروز : 939
 کل بازدید : 3429050
 بازدیدکنندگان آنلاين : 10
 زمان بازدید : 0/1250
سایتهای مرتبط


 
نظرسنجی
نظر شما در مورد این وب سایت چیست؟

عالی
خوب
متوسط
ضعیف

اوقات شرعی

استرس

استرس ناشي از كار از آن مشكلات بزرگي است كه سلامتي افراد شاغل را تهديد مي كند. در اين ميان زنان شاغل بيش از مردان با عوارض سوء استرس دست به گريبان اند و همين بر نحوه برخورد آنها با ساير اعضاي خانواده هم اثر مي گذارد. اخيرا اتحاديه اروپا دستورالعملي در باره استرس شغلي منتشر كرده است. اين دستورالعمل به جاي توجه به درمان، پيشگيري از استرس شغلي در محيط كار را مورد توجه قرار داده است. اين در حالي است كه در كشور ما نه تنها به پيشگيري از استرس شغلي توجه نمي شود، بلكه كسي در پي درمان آن هم نيست.

پيشگيري مؤثرتر از درمان

ما بارها در فيلم هايي كه در تلويزيون پخش مي شود و يا مقالاتي كه در اين زمينه چاپ مي شود ديده ايم كه افرادي كه در محيط كار با مشكلاتي مواجه مي شوند نزد مشاور رواني فرستاده مي شودند. مشاوران ريشه هاي مشكلات فرد در محيط كار را مورد بررسي قرار مي دهند و براي آنها توصيه هايي ارائه مي دهند. با اين همه اخيرا شركت هاي اروپايي و آمريكايي به اين نتيجه رسيده اند كه مشاوره و درمان كافي نيست. چرا كه نمي تواند ريشه بروز استرس در محيط كار را از بين ببرد. بنابراين لازم است ريشه هاي بروز استرس در محيط كار شناسايي و كنترل شود. حتي اگر شركت ها در كشورهاي پيشرفته اين دست از كارها را براي بهبود بازدهي نيروي كار خود انجام دهند و هدف از به كارگيري اين شيوه ها سود بيشتر باشد، اما باز هم حركت در اين مسير هم به نفع شركت ها و هم كارمندان و كارگران تمام مي شود. يكي از مديران صنايع و كارشناس مديريت مي گويد: "شركت هاي ايراني به اين دليل به استرس شغلي اهميت نمي دهنند كه هنوز نسبت به ضررهاي استرس در محيط كار آگاهي ندارند. در حالي كه استرس شغلي موجب بروز حوادث، واكنش هاي منفي و نامتعارف در محيط كار و در پي آن هدر رفتن ساعت هاي مفيد كاري مي شود. اين استرس وقتي ادامه مي يابد منجر به افسردگي مي شود. ما حتي گاهي با افرادي مواجه مي شويم كه از شدت استرس تمايل به استعفا پيدا مي كنند. اين افراد مي گويند كه نمي توانند محيط كار خود را تحمل كنند." "درآمد پايين، نحوه ارتباط با همكاران، نوع رابطه با رئيس، فشارهايي نظير دادن ضرب الاجل هاي خارج از حد توان كارمند، كارهاي بسيار سخت فرساينده، ارائه ندادن روش كار به كاركنان و سپس توقع نتيجه از آنها، مشغول به كار كردن كارگر يا كارمند در بخشي كه تخصص او نيست، توقع كاري كمتر از حد تخصص و توانايي كارمند و كار يكنواخت از جمله ريشه هاي استرس در محيط كار هستند. به اينها عدم امنيت شغلي و ترس از بيكاري و نيز تشويق نشدن در محيط كار را بايد افزود." اين يك واقعيت است كه در محيط هاي كاري، بيشتر كار مردان ديده مي شود و زنان ناچارند پس از ساعات كاري در خانه نيز كار كنند. در بسياري از محيط هاي كاري امكانات نگهداري از بچه ها نيز وجود ندارد. همه اين موضوعات به ايجاد استرس در زنان منجر مي شود. اما ميزان استرس در زنان سرپرست خانوار كه فرزند يا فرزنداني دارند بيشتر است. به اين دسته از زنان استرس هاي محيط كار، احساس درماندگي بيشتري مي دهد

زنان شاغل پراسترس ترند

.براساس اطلاعات پژوهشگاه اطلاعات و مدارك علمي ايران "استرس هاي شغلي به خاطر مسئوليت بارزتر زنان در امور داخلي خانواده، هم به خود آنان و هم بر ساير اعضاي خانواده اثر سوء دارد و كيفيت زندگي را كاهش مي دهد." اين پژوهشگاه مي افزايد كه براساس مطالعه اي كه درباره استرس ها و نارضايتي شغلي در زنان شاغل اهوازي انجام شده مشخص شده استرس شغلي در زنان با تحصيلات بالاتر شايع تر است. اين موضوع هم دلايل آشكاري دارد. كارشناسي مي گويد: "دليل اول و مهم تفاوت دستمزد است. زنان غالبا در محيط كار مشاهده مي كنند كه با وجود تحصيلات يكسان با مردان، دستمزد كمتري دريافت مي كنند." همچنين مي گويد: "زنان شاغلي كه استرس دارند، غالبا از احساس خستگي صحبت مي كنند، آنها بيشتر از مردان درباره استعفا صحبت مي كنند. آنها تحريك پذير مي شوند و سريع واكنش هاي رفتاري و عاطفي انجام مي دهند. بسياري اوقات نيز احساس افسردگي و درماندگي مي كنند. استرس شغلي در زنان اهميت بيشتري دارد. چون كه آنها در خانه هم مسئوليت زيادي دارند. زناني كه استرس شغلي دارند، ممكن است با ساير اعضاي خانواده خود برخورد داشته باشند و همين امر خانواده بر كل خانواده اثر مي گذارد. طبيعتا در جوامعي كه كنترل هاي بيشتري بر رفتار زنان وجود دارد و تعداد زنان شاغل در آنها كمتر است هم اين نوع استرس بيشتر است. يك زن شاغل تعريف مي كند كه دائم سعي مي كند در محيط كار مراقب رفتار خود با ساير كاركنان و ارباب رجوع باشد تا رفتارش به دور از وقار و سنگيني تلقي نشود. همين باعث شده كه علاوه بر خود كار، دائم نگران طرز برخوردها و رفتار خود نيز باشد و درنتيجه بر ميزان استرس اش افزوده مي شود. خانم ديگري تعريف مي كند كه غالبا در محيط كار عصبي است، گاهي از شدت استرس دچار اختلالات در خواب مي شود، دائما احساس خستگي مي كند، گاهي احساس مي كند كه نم تواند درباره هيچ كاري تصميم گيري كند و تقريبا هميشه دير به سر كارش مي رسد و همواره دنبال فرصتي مي گردد كه محل كارش را ترك كند. خانم ديگري مي گويد كه مدت هاست نسبت به كار و محيط كارش بي اعتنا و بي تفاوت شده به حدي كه حتي حوصله مرتب كردن ميز و وسايل كارش را هم ندارد. به خاطر همين هر روز دقايق زيادي را صرف پيدا كردن وسايلش مي كند و هميشه هم به فكر ترك كارش است. با اين حال به خاطر احتياج مالي خود و خانواده اش كشان كشان به محل كارش مي آيد. چندي پيش خبرگزاري مهر از قول يك استاد دانشگاه نوشت كه افسردگي در زنان دوبرابر مردان است و ميزان فشار، استرس و افسردگي در زنان كارمند به دليل انجام وظايف سنتي خود در خانه و همچنين محل كار، بيش از زنان خانه دار است. همچنين زنان در محيط هاي كاري همواره در معرض استرس و فشارهاي عصبي هستند و همين امر باعث بروز اختلالات خلقي دوقطبي و افسردگي در آنان مي شود. ما بايد بپذيريم كه زنان به عنوان بخشي از نيروي كار نياز به محيطي با استرس كمتر دارند. وقتي بالا رفتن ميزان تحصيلات زنان و نيز نياز خانواده ها به كار زنان، اشتغال آنها را ضروري كرده، بايد از رفتاري كه به گسترش استرس در جنس مؤنث، در محيط كار مي شود، اجتناب كرد. همچنين لازم است برابري دستمزدها ميان مردان و زنان در محيط هاي كاري رعايت شود و زنان احساس كنند به خاطر شايستگي مي توانند در شغل خود ارتقاء پيدا كنند. رفع تمام اين تبعيض ها مي تواند تا حد زيادي از استرس محيط كارشان بكاهد.

كاهش استرس شغلي، منوط به اراده مديران

 

تجربه نشان داده افرادي كه از شغل خود راضي هستند، استرس كمتري دارند و يا استرسي دارند كه فرساينده نيست و موجب پيشرفت آنها در كارشان مي شود. هرچه مديران بيشتر به كار و آرزوهاي كاركنان احترام بگذارند، به آنها احساس امنيت و انگيزه بدهند، از مهارت هاي آنها بهتر استفاده كنند و بهتر بتوانند با كاركنانشان ارتباط برقرار كنند، هم مي توانند از استرس هاي محيط كار بكاهند و هم بازدهي بهتري از فعاليت شركتشان به دست آورند و در ضمن از بيماري هايي كه منجر به غيبت كاركنان از محيط كار مي شود و نيز آسيب ها و جراحت هاي در حين كار بكاهند. محيط كار هر كس خانه دوم اوست و او ناچار است ساعت هاي زيادي را در آن سپري كند، وي حتي حاضر خواهد بود ساعات ديگري را در خارج از اين محيط به افزايش دانش حرفه اي اش اختصاص دهد و شغل خود را با اهميت و داراي وجهه اجتماعي بيابد. اما برعكس نارضايتي شغلي و در پي آن استرس ظرف چند سال فرد شاغل را بيمار مي كند. براي همين كارشناسان به مديران پيشنهاد مي كنند به استرس در محيط كار اهميت زيادي بدهند. آنها مي توانند افراد داراي استرس را شناسايي كنند و به آنها آموزش دهند. همچنين مي توانند در عملي پيشگيرانه عوامل استرس زا را از محيط كار حذف كنند. آيا ترجيح مي دهيم كاركناني شاداب و سالم و راضي داشته باشيم يا كارمنداني كه پر از استرس و دچار بيمار هاي قلبي و فشار خون و غيره هستند؟

ورود
 
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[عضویت]
ساعت
شنبه ٢٧ آبان ١٣٩٦
عنوان
عنوان

بار مصرف برق

صرفه جویی در برق